Mahallah Ali Ibn Abi Talib :: The Leading Mahallah in IIUM :: International Islamic University Malaysia

  • 03:44:23 am on April 1, 2007 | 4

    PENSYARAH Sosiologi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Fatimah Daud berpendapat, langkah kerajaan mewajibkan pengeluar makanan segera mempamerkan kandungan produk mereka dilihat sebagai perang psikologi. Itu adalah tindakan yang dirasakan wajar dalam usaha menyedarkan orang ramai supaya lebih berhati-hati akan kesan makanan segera terhadap kesihatan menerusi peringatan berterusan.

    “Tidak dinafikan bukan semua akan membelek fakta kandungan kalori makanan yang mereka beli atau makan, tetapi sekurang-kurangnya maklumat itu ada depan mata. Jika tidak hari-hari, sekali sekala pasti terbaca juga.

    “Masyarakat perlu sentiasa didedah dan diingatkan kesan makanan segera terhadap kesihatan mereka. Cara terbaik ialah menerusi pendidikan berterusan termasuk meletakkan maklumat khasiat makanan,” katanya.

    Beliau berkata, selain menyebabkan penyakit kronik dan obesiti, budaya menjadikan makanan segera sebagai pilihan utama turut mendatangkan kesan terhadap institusi keluarga.

    Prof Fatimah berkata, remaja hari ini menganggap makanan segera sebagai satu gaya hidup dan tidak hairan jika setiap hari restoran makanan segera dipenuhi golongan berkenaan.

    Beliau berkata, disebabkan lebih gemar menikmati makanan segera, suasana kemesraan antara ibu bapa dan anak semakin terhakis kerana budaya makan bersama satu keluarga kini semakin hilang.

    Tambahan pula, kebanyakan ibu bekerja dan ada kalanya disebabkan penat atau tidak sempat memasak, mengambil langkah mudah membeli makanan segera sebagai hidangan cepat untuk keluarga.

     “Sebab itu ada anak yang tidak sayang ibu bapa mereka kerana tidak makan air tangan emak, asyik makan makanan segera. Bagi pasangan yang baru kahwin, makan luar terutama di restoran makanan segera menjadikan mereka malas masak.

    “Perkara ini mungkin dianggap remeh oleh sesetengah pihak, tetapi ia tetap menjejaskan hubungan kekeluargaan seterusnya memberi kesan kepada pembangunan masyarakat yang ahlinya terdiri daripada institusi keluarga,’ katanya.

    Beliau berkata, ekonomi keluarga juga boleh terjejas dan amalan menyimpan tidak dapat dilaksanakan apabila wang lebih kerap dibelanjakan untuk membeli makanan segera. 

     Pof Fatimah berkata, pengaruh makanan segera turut menyebabkan remaja sekarang sudah tidak kenal makanan tradisional yang menjadi kebanggaan setiap negeri di negara ini.

    “Inilah yang berlaku apabila makanan segera sudah menguasai kehidupan masyarakat hari ini. Anak sudah tidak kenal nasi kerabu dan nasi dagang kerana lebih terdedah kepada makanan segera,” katanya.

    Muncul di Berita Harian (Nasional) pada 23.3.2007

     

Comments

  • AZRUL HAKIMIE 7:41 am on July 25, 2007 | # | Reply

    PIC OF THE NET

  • mohd hafiz 3:12 am on June 16, 2008 | # | Reply

    saya nak tahu lebih lanjut lagi tentang makanan ringan

  • along 3:41 am on August 13, 2008 | # | Reply

    saya nak tahu lebih lanjut pasal makanan ringan dan makanan segera.terutamanya pasal kandungan dan kesan makanan tersebut pada kehidupan seharian manusia. thank..

  • ct 4:14 am on February 5, 2009 | # | Reply

    peranan agensi terbabit dalam mengatasi krisis makanan


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: